Informasjon vedrørende feil med eFaktura og Vipps

Innhold

Vi har den siste tiden hatt en del henvendelser fra kunder som mottar faktura som eFaktura til andre personer enn seg selv, og til personer som ikke har opprettet eFaktura – avtaler.

eFaktura – systemet er bygget opp slik at man kan betale andres regninger. I de fleste tilfeller så har en person betalt regningen som står på et annet familiemedlem, og da har det blitt opprettet automatisk eFaktura – avtale, eller så har man valgt dette selv.

Noen banker opererer med «Automatisk eFaktura», det vil si at alle fakturaer du betaler, dersom mottaker tilbyr eFaktura, vil denne avtalen bli opprettet automatisk.

Dette er en feil som ligger hos NETS som håndterer alle betalinger for bankene i Norge. Det er derfor ikke noe vi kan endre på hos oss. De jobber med saken, men har ikke gitt oss noen tilbakemelding på tidsperspektivet.

Det samme gjelder dersom du har Vipps. Vipps har oppgradert Vipps regning og satt alle brukere til å automatisk motta faktura på Vipps og som eFaktura, selv om du har slått dette av tidligere. Dette har de gjort uten å informere verken oss eller våre kunder.

Får du fakturaen på Vipps, eller er du Vipps-bruker, vil du motta fakturaen også som eFaktura. Noen banker oppretter da automatisk eFaktura-avtale for deg. Dette kan banken din svare deg på. Avtaleregisteret hos NETS har hentet opp tidligere avtaler på samme kundenummer, dersom du har betalt regningen for et annet familiemedlem. Denne avtalen må avsluttes.

Hva kan du gjøre?

Du må gå inn på nettbanken, eller ta kontakt med banken din, og gå igjennom og avslutte avtalene dersom du ikke ønsker de. Da vil du ved neste kjøring ikke motta fakturaen på eFaktura. Du må også gå på vipps, under «Profil», «Betalingsvalg» og slå av både «Faktura på Vipps» og «Automatisk eFaktura».

Om du bytter bank må du også avslutte eFaktura – avtalene selv, da disse blir stående aktive inntil du sletter de selv.

Vi håper dette var litt oppklarende. Har du spørsmål må du ta kontakt med banken din, da vi ikke har tilgang på din konto. Husk at vi ikke har mulighet til å opprette eFaktura på dine vegne, eller stoppe disse avtalene.

 


Publisert: 13.06.2019 15:11
Sist endret: 13.06.2019 15:16